Register Holland Classebureau (RHC)

Stel je het stereotype beeld van een start-up voor en je ziet een garage met de basketbal hoop buiten boven de ingang, binnen een ruw werkblad met een laptop, opgestapelde dozen tot aan het plafond, een zithoek met de afdankertjes van een verhuisde oudtante en een overuren draaiend koffiezetapparaat. Register Holland Classebureau (RHC) doet sinds kort onder eigen naam de certificering voor de zeevaart en voldoet in vrijwel alle opzichten aan het beeld. Er hangt geen basketbalnetje boven de ingang van de roldeur, maar verder klopt het helemaal. Hinco Veenstra en Lya Tigelaar zitten (voorlopig nog) in hun garage in Beverwijk en maken een gelukkige indruk. Wat hen enthousiast maakt is niet zozeer de omgeving als wel de voldoening om dan nu eindelijk toch zelfstandig aan de slag te zijn gegaan en het vooruitzicht om het bedrijf verder uit te bouwen.

Maar zonder af te willen doen aan het romantische beeld van de garage is RHC natuurlijk niet echt een start-up. RHC is de voortzetting van de lijn die ooit begon bij de schippers zelf en de oprichting van Bureau Zeilwezen.

RHC heeft de certificering van zeeschepen overgenomen van RH en doet daarnaast een handjevol motorschepen, waar ook overheidsvaartuigen bij zitten. In de nabije toekomst zullen die werkzaamheden worden uitgebreid. RHC is daarvoor een samenwerkingsverband aangegaan met Limdal Maritime Services (de bovenbuurman en eigenaar van de garage) met de bedoeling dit in januari 2019 over te nemen. Limdal is een RO (recognised organisation of classificatie bureau) voor Vanuatu. Voor een aantal bekende schepen, waaronder het zeilschip Rembrandt van Rijn en de Tres Hombres is Limdal het classificatie bureau. Maar ook voor diverse andere vlaggen zoals st Kitts & Navis, Sierra Leone of Barbados kunnen voor schepen die niet onder klasse zijn, inspecties worden uitgevoerd.

(Door Paul van Ommen BBZ)