Albatros

Tijdens de EOC-Traditionele Schepen beurs zal de Albatros te bezichtigen zijn, echter alleen op aanvraag.

Bent u na het lezen van dit bericht geïnteresseerd in een bezichtiging, laat het ons dan weten via info@traditioneleschepenbeurs.nl. Wij zullen uw verzoek doorsturen aan de eigenaar van de Albatros, Jos Scholter. Onderstaande beschrijving gaat over hoe de Albatros leven in werd geblazen.

Achtergronden Albatros 

Voordat ik met de bouw van de Albatros begon had ik al minstens 3jaar lang lopen kijken naar klassieke zeiljachten maar kon niet vinden wat ik zocht. Waar mogelijk bezocht ik evenementen voor klassieke zeiljachten, Antuqua classics, St Tropez, Cannes, Isle of White, overal. Haventjes, ankerplaatsen, mooie restauratie werfjes, prachtig. Echter, naast de schoonheid van deze schepen, zag ik vooral ook heel veel werk. Ik kon niet anders dan tot de conclusie komen dat er aan de aanschaf van een traditioneel gebouwd klassiek jacht heel grote tijd en geld consequenties verbonden waren voor onderhoud en restauratie. De kansen waren gewoon klein om zelf een restauratie project aan te gaan met betrekking tot het benodigde vakmanschap en de benodigde tijd naast mijn baan en familie verantwoordelijkheden. Toen duidelijk werd dat mijn goede vriend en gerenommeerde composiet jachtbouw expert, Johan Vels, op niet al te lange termijn zou gaan stoppen was het voor mij een moment van nu of nooit. 

Op advies van Johan heb ik contact op genomen met Cees v Tongeren van het ontwerpbureau v/d Stadt Design. Na de nodige discussies kwamen we tot de conclusie dat een klassiek jacht gebouwd van moderne materialen volgens moderne bouwmethoden het beste bij mijn wensen en mogelijkheden zou passen. 

Ik was altijd erg gecharmeerd van de ontwerpen van John Alden en William Atkin maar ook de Bristol Channel pilot cutters waren belangrijke inspiratie bronnen. Zo kwam ik tot de opdracht voor het ontwerpen van een klassiek jacht met een jacht detaillering i.p.v. een jacht met een workboat detaillering. Boven de waterlijn alles zo veel mogelijk gedetailleerd als een jacht uit de jaren 1920-30 maar onder water een hedendaags onderwaterschip met ballast kiel en separaat aangehangen roer. Lage onderhoudsinspanning was een ander belangrijk ontwerp criterium omdat ik geen hekel heb om aan bootjes te werken maar omdat ik zeilen toch echt een stuk leuker vind. Om die reden heb ik gekozen voor een composiet constructie van glasvezel en epoxy met voor de romp een red ceder kern en voor het dek een schuimkern. 

Na verloop ontstond er een voor mij acceptabel lijnenplan waarvan ik een blokmodel heb gemaakt om een goede indruk te krijgen van de vorm. In de daarop volgende maanden paste ik de vorm geleidelijk aan tot ik tevreden was. Met deze enigszins aangepaste vorm kon Cees v Tongeren zijn ontwerp afronden en in overleg met Johan Vels het constructieplan bepalen. Vlak voor dat Johan zijn bedrijf, na 30 jaar ervaring in de composietbouw , overdroeg aan zijn opvolgers werd het casco van de Albatros door zijn team gebouwd. 

In de daarop volgende 5 jaar heb ik het casco afgebouwd tot wat zij nu is. Teak exterieur details waar mogelijk op droge naadstukken om de onderhoudsinspanning binnen de perken te houden. Het interieur is eenvoudig maar smaakvol in deels blank gelakt mahonie afgewisseld met schilderwerk in lichte tinten. 

Er is veel aandacht besteed aan de plaatsing van dekbeslag en de bronzen onder water huiddoorvoeren . Bij elke dek of huid doorvoer is eerst het kernmateriaal terug gefreesd en voorzien van een stevige epoxy doorvoer voordat het beslag met Sikaflex is gemonteerd. Al het dekbeslag is op een glasvezel versterkte basisplaat gemonteerd om de krachten beter te verdelen en een extra inwatering barriëre te creëren. 

De verlijmde holle mast en verdere rondhouten zijn gemaakt van Oregon door Brasker. Bij de verstaging heb ik stroppen toegepast om onnodig gewicht bovenin te vermijden. De onderwanten zijn van RVS, alle overige verstaging is van Dynema. De gaffel is om gewicht te besparen en de hanteerbaarheid te vergroten van carbon fibre gemaakt. Eigenlijk onnodig om te melden maar mede door deze set-up, een basis zeil garderobe van 107m² bij een waterlijn van 11,9mtr, is de boot vooral bij ruime wind een heel vlotte zeiler. 

Gedurende de voorstudies werd ik getroffen door een paar zinnen uit het boek “Elements of Yacht Design” van de beroemde ontwerper Norman L. Skene. Hierin schreef hij begin 1900 “Beauty is a valuable quality in a yacht, a never ending source of satisfaction to the owner and a tangible asset when he desires to sell. The external appearance must be in accord with the particular class of service for which the yacht was designed, and no matter how severe the conditions which she must meet, it is never necessary to design an ugly boat.” 

Het zijn deze woorden welke ik gedurende de bouw van de Albatros altijd bij elke beslissing in mijn achterhoofd had. 

Ik hoop dat U het resultaat kunt waarderen. 

Jos Scholten 

April, 2018. 

Voor de liefhebbers heb ik tot slot nog een kleine vergelijking gemaakt met andere bekende toerschepen uit heden en verleden op basis van de ontwerp gegevens. De eerlijkheid gebied te vermelden dat de Albatros in de loop van de tijd en in het gebruik wat zwaarder is geworden maar dat zal voor de meeste schepen gelden. Kotter jacht Dyarchy, Laurent Giles 1930

Kotter jacht Dyarchy, Laurent Giles 1930 Swan 43, Ron Holland design 1970 Bavaria 42 “Comfort container” Albatros v/d Stadt Design
Gewicht  24,2 ton  10,6 ton  9,26 ton  9,8 ton 
Ballast en percentage  10,2 ton ca 42%  4,08 ton ca 38%  3,06 ton ca 33%  4,46 ton ca 55% 
Zeiloppervlak  131 m²  105 m²  93 m²  107 m² 
Lengte over dek  13,97 m  13,08 m  12,83 m  12,5 m 
Lengte waterlijn  11,58 m  10,41 m  11,40 m  11,90 m 
Breedte  3,73 m  3,98 m  3,99 m  3,90 m 
Diepgang  2,28 m  2,49 m  1,80 m  1,35/190 m 
Zeil opp/gewicht  5,4 m²/ton  9,9 m²/ton  10,1 m²/ton  10,9 m²/ton